به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش در ششمین همایش بینالمللی روانشناسی مدرسه که با حضور اساتید و صاحبنظران عرصه روانشناسی مدرسه در سالن همایشهای دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: مدرسه در کنار خانه، اصلیترین کانون شکلگیری هویت کودکان است و عمیقترین، پایدارترین و گستردهترین تحولات جامعه را در مدرسه رقم خواهد خورد، در اینصورت آینده جامعه را در چهره مدرسه مشاهده خواهیم کرد. این نگرش امور مربوط به مدرسه را جذابتر و بااهمیتتر میکند.
وی با اشاره به اینکه روانشناسی بخش تفکیکناپذیر فرایند تعلیم و تربیت است، افزود: تعلیم و تربیت نمیتواند مستقل از روانشناسی تحقق پیدا کند. در فرایند تعلیم و تربیت، تدوین برنامه درسی، تعیین روشهای آموزشی، رابطه معلم و دانشآموز و تحقق اهداف یادگیری، بدون فهم روشن از دانش روانشناسی امکانپذیر نخواهد بود. امروز افرادی که از منظر اقتصاد به توسعه نگاه میکنند به حیطههای شناختی رسیدهاند و ظرفیت ذهنی و روانی انسانها را نقطهی عزیمت تحولات پایدار میدانند.
صاحبنظران معتقدند تمام تغییرات پایدار ناشی از تغییر در نهادها و تغییر نهادها ناشی از تغییر در جریان یادگیری و جریان یادگیری متأثر از شکلگیری مدلهای ذهنی و پیوندهای انسانها با یکدیگر است. بنابراین دانش روانشناسی با اهداف تعلیم و تربیت پیوندی عمیق و وسیع دارد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه در محیطی کار میکنیم که محیط و هم مخاطبین پرتحرک و پویا هستند، ادامه داد: تحقق اهداف تعلیم و تربیت در یک پویایی فزاینده، نیاز مستمر به فهم دقیق از شرایط و فهم عمیقتر این پویاییها را دارد. هرچه در درک پویایی عمیقتر و دقیقتر باشیم، انجام مأموریتها و مسئولیتهای نهاد تعلیم و تربیت امکانپذیرتر خواهد بود.
وزیر آموزشوپرورش گفت: دانشآموزان بهطور دائم در معرض وضعیتهای متنوعی قرار میگیرند. بیشترین آسیبهایی که روان دانشآموزان را در معرض مخاطرات جدی قرار میدهد در سنین مدرسه شکل میگیرد. مدرسه یک سیستم سلامت و بهداشت روانی در جامعه است و بیشترین اختلالات روانی در سن مدرسه اتفاق میافتد و برای سامان دادن به این اختلالات نیازمند به دانش روانشناسی هستیم.
وی با اشاره به اینکه در نهاد تعلیم و تربیت برای صیانت دانشآموزان طرحهای متنوعی اجرا میشود، افزود: طرحهایی تحت عنوان نظام مراقبتی دانشآموزان که به حیطههای روانی دانشآموزان توجه دارد و اجرای طرحهایی که به غربالگری و مراقبت از سلامت دانشآموزان میانجامد در دستور کار قرارگرفته و جزو اهداف و برنامههای نظام تعلیم و تربیت است، اما در این میان به روشهایی برای ارتقای سلامت معلمان در برخورد با تحولات نیز توجه شده است. فهم این تحولات رمز ورود به اهداف بلند نظام تعلیم و تربیت است.
حاجی میرزایی ادامه داد: در شرایط امروز، جامعه درگیر کرونا شده است. کرونا یک پدیده جهانی و فراگیر است که جریان سلامت، کسبوکارها، مناسبات اجتماعی و... را محدود کرده و بهطور خاص نظام آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است. در مواجهه با کرونا به عوارض آشکار و پنهان ناشی از این بیماری در نظام تعلیم و تربیت و آموزش رسیدیم که با قاطعیت میتوان گفت، عوارض پنهان و پایدار آن بر نظام تعلیم و تربیت بسیار گستردهتر از عوارض آشکار بوده و توجه به این عوارض فوقالعاده بااهمیت است.
وزیر آموزشوپرورش کرونا را بهعنوان فرصتی با پیامهای ویژه و مهم برای بازنگری، افزایش تابآوری و بهینهسازی انتخابها دانست و گفت: تعادل جدیدی در حال شکلگیری است که در آن میتوان فرصتی برای افزایش توانمندیها، ارتقای اثربخشی و کارایی روشها، فرایندها، برنامهها و کسب تجربیات نو و بهرهمندی حداکثری از این فرصت برای اصلاح و بهبود وضعیت کنونی پیدا کرد و معتقدم کرونا عرصه پهناوری برای خلاقیت، بازنگری و اصلاح فراهم کرده است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: در دوران شیوع کرونا سلامت، کسبوکار، آموزش، روابط اجتماعی، الگوهای گذران اوقات فراغت و نوع اشتغال با محدودیتهای بسیار شدیدی روبرو شد و دوگانههای مهمی شکل گرفت. حتی نگرشی که سلامت را منحصر بهسلامت جسمی میداند هم معتقد است که سلامت روانی جامعه تحت تأثیر کرونا تأثیرات عمیق و پایدار میبیند بنابراین باید بتوانیم با کمک علم روانشناسی تأثیرات جسمی و روانی ناشی از کرونا را در کنار هم قرار داده و بین آنها تعادل برقرار کنیم.
وی گفت: مدیریت سنجیده این دوگانهها و ایجاد تلفیق و ترکیب هوشمندانه بین این دوگانهها با سلامت، یک مأموریت جدی است که باید بازتعریف و اصلاح شود و این موضوع در همایش میتواند بسیار جدیتر از سالهای قبل موردبررسی و بحث قرار گیرد.
نباید آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شود
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا نظام آموزشی به دنبال تحول رفته است، گفت: آموزش امروز بهصورت آموزش در بحران درآمده و باید بتوانیم آن را مدیریت میکنیم. در این نوع آموزش باید به معلم و دانشآموز و نگرانیهای آنها و خانواده توجه کنیم و سعی کنیم در شرایط جدید بهگونهای رفتار کنیم تا ظرفیتهای ذهنی و اجتماعی مانند گذشته توسعه یابد. شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) برای ما فرصتی را پدید آورده تا بتوانیم آموزش را به واقعیت نزدیک کنیم؛ اما معتقدم آموزش مجازی تنها مکمل آموزش حضوری است و نباید بهعنوان آموزش جایگزین به آن نگاه کرد.
وی افزود: باید در زیستبوم جدید نقش معلم و دانشآموز را بازتعریف و اصلاح کنیم. نقش تسهیلگری معلم و فعالتر بودن دانشآموز در زیستبوم جدید بیشتر از قبل فراهمشده است اما در کنار آن مخاطرات جدید هم وجود دارد که باید به آن توجه کنیم.
شایان ذکر است این همایش بهصورت مجازی در سراسر کشور برگزار و در حدود بیش از ۹۰۰ نفر شرکتکننده داشته است.
نظر شما